Ahad, 11 November 2018

Karnival STEM peringkat bahagian Serian 2018

Assalammualaikum dan salam sejahtera,
Pada 31 oktober hingga 1 November 2018 yang lepas Karnival STEM peringkat bahagian Serian telah berlansung di SMK Tebedu. Dalam 40 minit jugak la drive ke sana. Kena pergi ke sekolah dulu untuk ambil pelajar dan pergi ke sana. SMK Taee hantar 9 orang pelajar, semuanya lelaki. Antara pertandingan yang ada pertandingan Reka Cipta, Roket Air, Simulator kapal terbang dan Digital Video. Setiap pertandingan diwakili 2 orang pelajar kecuali pertandingan Reka cipta diwakili 3 orang pelajar. Bagi pertandingan Reka Cipta sekolah aku buat tong sampah yang boleh buang air yang bertakung dalam tong sampah. Jadi tong sampah tu takkan berbau dan senang dicuci. Sekolah aku siap buat landskap menunjukkan sebuah taman yang bersih dengan adanya tong sampah tu. Tong sampah tu diperbuat daripada mesin basuh manual yang lama. Jadi mereka inovasikan mesin basuh tersebut menjadi tong sampah. Kreatif kan diorg, rekaan ni atas bantuan Cikgu Sam. Sekolah aku hantar 3 orang pelajar form 4. Untuk pertandingan Roket air aku yang jadi guru pengiring diorg. 2 hari sebelum punyalah pulun praktis. Pertandingan roket air ni ada 2 kategori, Roket air dan Parachute. 2 hari kami praktis parachute tu. Tapi ada benda yang mengejutkan, dalam syarat pertandingan xda pun tulis parachute tu perlu beban sekali masa pertandingan ada beban dan beban tu adalah telur. Markah dikira berdasarkan masa parachute untuk mendarat dan keadaan telur tersebut. Telur tu pecah atau tidak. Penganjur hanya menyediakan plastik sampah, straw, dan benang. Sekolah aku berjaya mendarat pada percubaan pertama ja dan telur x pecah untuk kedua-dua percubaan. Untuk roket sekolah aku berjaya untuk sampai ke sasaran. Tuan rumah punya roket dan parachute memang terbaik. Sekolah aku hantar 2 orang pelajar tingkatan 3.

Pertandingan digital video, sekolah aku hantar 2 orang pelajar tingkatan 2. Mereka perlu buat dokumentari Karnival STEM yang sedang berlansung. Video pemenang akan ditunjukkan pada Majlis penutupan. Pertandingan simulator kapal terbang sekolah aku hantar 2 orang pelajar tingkatan 4. Mereka perlu usaha lebih lagi untuk tahun hadapan supaya dapat tempat pertama hingga ketiga.
Sekolah aku menang tempat kedua untuk pertandingan Reka Cipta dan tempat ketiga untuk pertandingan Roket Air. Alhamdulillah. Majlis penutupan dirasmikan oleh YB Dato' Seri Micheal Manyin Menteri Pendidikan dan Inovasi Sarawak di Dewan SMK Tebedu. Penat 2 hari berbaloi sebab bawa hasil 2 piala. Karnival berlansung selama 2 hari dari jam 8 pagi hingga 4 petang. Tahun depan kalau aku masih di bumi kenyalang harap aku dapat jadi guru pengiring lagi. Best pula join karnival STEM ni.

'Tugas sains antara lain adalah untuk menemukan keindahan alam'.-Albert Einstein

With love,
XOXO
Amaran Banjir yang telah direka oleh pelajar St John Taee

Kotak Pensel Pintar yang telah jadi Johan untuk kategori Sekolah rendah

Pertandingan roket Air. Perlu taget sasaran 50-100 m

Tahniah kepada pemenang
Pertandingan reka cipta tempat kedua dan pertandingan roket air tempat ketiga

Bersama pesaing mereka yang paling dekat SMK Balai Ringin mendapat tempat kedua bagi pertandingan Roket Air

Dato' Sri Michael Manyin sebagai Perasmi

Team SMK TAEE

Penyokong SMK TAEE sepanjang pertandingan Roket Air berlansung

Penyiram Bunga Orkid



Tudung Salji haba

Vacuum dari SK Balai Ringin

Peserta Roket Air dari SMK TAEE

Peserta Reka Cipta dari SMK TAEE. Mesin basuh lama yang diubah menjadi tong sampah

Landskap sebuah taman ceria yang bebas dari sampah dari SMK TAEE

Kipas angin yang boleh diubah dari SMK Tebedu


Tiada ulasan:

Catat Ulasan